(Tabellen nedenfor er et resultat av en workshop med Statskonsult våren 1998 og danner et utgangspunkt for en tenkning om fremtidens velferdssamfunn med IKT som muliggjører)
Hovedproblem- stillinger | Innfallsvinkler | Veien videre | System- tenkning og IT som “enabler” |
Det offentliges ansvar:- statlige kjerneområder – kommunale kjerneområder Fellesskapets ansvar: – organisasjonenes kjerneområder Markedets ansvar: -næringslivets kjerneområder |
Idéhistorisk perspektivØkonomisk perspektiv
Sosialt perspektiv Teknologisk perspektiv Kulturelt perspektiv Informasjons- perspektiv |
VisjonerScenarier
Verdiforankring |
|
Individet som:– bruker av tjenester – klient – velger – privatperson |
BytteforholdTjenesteyting
Myndighets- utøvelse |
Virksomhets- modeller (“BPR”) | |
Styring gjennom:– demokrati – korporativisme – planøkonomi – statlige styringsmodeller – “invisible hand” |
StatvitenskapeligTeknologi/ IT-perspektiv
Informasjons- samfunnets styringsparametre Fokus på det vesentlige |
Ny styringsdialogVerdistyring
Tilsynsordninger Internkontroll Synliggjøring av beslutn.prosesser |
|
Motstand mot forandringer:– byråkratiets legalitets- grunnlag – legalitetskontroll – regelstyring – målstyring |
Byråkratiteori
Verdirelatert tenkning om hensikt og virkemiddel Legitimitet |
Nye organisasjonsformer
Ny departements /etats-struktur Nye informasjons- begreper Outsourcing |
Database for å unngå “multitilsyn” |
Individuelt i forhold til kollektivt ansvar:– ansvarligjøring – meningsfullhet |
Tydeliggjøre grensene for velferdsstatens inngripen i individets “private rom” | Omdefinere behovet for institusjonaliseringOmdefinere behovet for kollektive regler
Klarlegge ressursbehovet |
|
Rettsstatens grunnpremissRettssikkerhet
Almen rettferdighet Tilpasnings- dyktigheten av lovverket (tempo, innhold) |
RettsfilosofiskMaktstrukturen
Velferdsbehov Aksept av omvendt bevisbyrde |
Lovverk for nettverks- organisasjonerOmdefinering av straffeprosessen
Dokumentbegrepet vs e-mail |
|
Samfunns- modellens kompleksitet | Forenklet forståelseOpprydding i prinsippene | Ordliste | Virksomhets- modellBasisprosessene |